Op 5 mei zag ik op tv een interview met Margriet Sitskoorn, hoogleraar Klinische Neuropsychologie, over haar nieuwe boek HersenHack. Daarin legt ze onder andere uit waarom in deze tijd angst zo regeert. Dat onze hersenen evolutionair de informatie nog niet aankunnen die we over ons uitgestort krijgen. Daar waar je vroeger terecht alert reageerde, omdat het nieuws wat je hoorde ook direct betrekking had op jou of jouw omgeving, doen we dat nu nog steeds, maar ook met nieuws dat veel verder weg is of van ons af staat.
‘Verwegnieuws’ komt hetzelfde binnen als ‘dichtbijnieuws’.
Het gevolg is dat ons ons grondgevoel, onze grondhouding, die nog steeds is ingesteld op de ‘oude’ situatie, veel vaker dan vroeger wordt beïnvloed door een ‘angstige’ reactie. En is angst daarin ongemerkt een veel grotere plaats gaan innemen. Terwijl je zou kunnen zeggen dat het overall gezien met de wereld eigenlijk beter gaat dan ooit (een interessante stelling waarover natuurlijk te twisten valt, maar dat is iets voor een ander blog).
Door stil te staan bij ons vijfjarig bestaan brengen wij positief dichtbijnieuws. Nieuws dat betrekking heeft op klanten en relaties van Zecht én hun omgeving. Zij zijn immers zelf de medeveroorzaker van dit nieuws. En daarmee is het allesbehalve oppervlakkig. En worden we er als het goed is ook niet bang van, maar juist blij ☺. Want hoe gaaf is het dat wij samen met en voor onze relaties de afgelopen vijf jaar van betekenis mochten zijn bij het vinden van hun positieve dichtbijnieuws. Verhalen die we mochten optekenen, idealen die we naar boven mochten halen en hebben vertaald naar alle vormen van contact met medewerkers, klanten en relaties.
In ons tweede levensjaar hebben wij als collega’s allemaal persoonlijk opgetekend welke bestemming wij aan Zecht wilden geven. Elk van ons zette in eigen woorden op papier dat wij het mooie van bedrijven naar boven willen halen. De essentie hiervan hangt bij ons op kantoor op een voor veel van onze relaties welbekend brownpaper. Daarop staat: ‘Mensen en organisaties laten inzien dat werken vanuit hun hart, hun essentie, leidt tot meer geluk, plezier én resultaat’.
Als wij hieraan met onze klanten en relaties een bijdrage mogen blijven leveren, dan werken ook wij aan een blijere wereld, zijn we super van betekenis en worden we samen nog betere brengers van positief dichtbijnieuws.